Bezoek aan Kaapstad en omgeving

Op zaterdag 20 november vertrokken we voor een bezoek aan Kaapstad en omgeving. Kaapstad is hier ongeveer 1500 km vandaan, dus we zijn met Flysafair van Johannesburg naar Kaapstad gevlogen. We kwamen rond de middag aan en hebben op het vliegveld een auto verhuurd. We hadden appartement dicht bij het strand gehuurd, in Milnerton, ongeveer 10 km. ten noorden van het centrum van Kaapstad. Het appartement was in een flatgebouw met de naam Arnhem, en wel op de zesde verdieping. Vanuit het appartement hadden we een prachtig uitzicht op de baai en de Tafelberg. Het strand was een paar honderd meter lopen en de supermarkt ook. Het waaide die middag hard, dus toen we later op de middag op het strand kwamen, werden we min of meer gezandstraald. Aan het begin van de avond hebben we dan bij een Thais restaurant in de buurt gegeten, natuurlijk vis op Thaise wijze bereid.

De volgende ochtend hadden we een tocht naar Robbeneiland geboekt. De boot daarvoor vertrekt uit het centrum van Kaapstad, dus we waren op zondag al weer vroeg op pad, omdat de boot al op 9 uur vertrok. Na een bootreis van ongeveer een half uur hebben we een rondleiding op Robbeneiland gehad (met de bus vooral). Daarbij kregen we ook uitleg van een ex-gevangene die tot 1991 daar gevangen had gezeten (samen met o.a. Nelson Mandela). Op het eiland wonen nog vooral de mensen die het eiland onderhouden en de rondleidingen verzorgen.

Na terugkeer in Kaapstad hebben we daar ’s middags gegeten en zijn we een stuk langs de kust van het schiereiland gereden. Daarbij zijn we uiteindelijk nog op Boulders Beach uitgekomen, waar je nog één van de weinige Afrikaanse Pinguin kolonies kunt zien.

De volgende dag (maandag) wilden we via de ‘Pipe Track’ de Tafelberg beklimmen, maar de Tafelberg hing die ochtend helemaal in de wolken en bovendien stond er een straffe wind. Te gevaarlijk dus om de berg te beklimmen. De naastliggende berg is Lion’s Head en deze lag helemaal in de zon (maar is ook een stuk lager). Het beginpunt voor die wandeling lag vlakbij, dus we hebben besloten deze wandeling te doen. Deze berg lijkt niet zo hoog, maar de tweede stuk van de beklimming was toch redelijk pittig. Het was soms klauteren en we moesten 2 keer via een trap verder. Uiteindelijk is Louis toch tot de top doorgeklommen, terwijl Tineke een stukje onder de top bleef wachten. Toen we weer beneden waren, zijn we verder het schiereiland richting Kaap de Goede Hoop gaan verkennen. Het laatste deel van de route maakt onderdeel uit van het Nationale Park Table Mountain. Uiteindelijk zijn we tot het uiteinde doorgereden, met 2 uitzichtpunten. Het Cape Point ligt hoog en vandaar uit kun je behoorlijk ver kijken en wordt je lastig gevallen door bavianen. Kaap de Goede Hoop ligt aan zee, aan de onderzijde van de Cape Point. We zijn op beide punten geweest en daarna weer teruggereden naar ons appartement.

Op dinsdag hadden we een boottocht geboekt in Hermanus om walvissen te spotten. We kregen echter bericht dat vanwege het weer (wind) de toch om 12 uur niet doorging. Daardoor moesten we al om half negen in Hermanus zijn (we moesten daarvoor ’s ochtends om half zeven vertrekken). En we hadden geluk met het weer. Er was niet al te veel wind en de zon scheen over het algemeen. Uiteindelijk hebben we 5 walvissen gezien. Eerst een kleinere, maar die hebben we maar zeer kort van ver gezien (en geen foto’s), maar daarna 2 moeders met elk een jong van de Southern Right Whale. We zijn een tijdje met beiden meegevaren en hebben beide goed kunnen observeren. Na afloop hebben we weer lekker vis gegeten en Hermanus. Op de terugweg hebben we nog koffie gedronken in Stellenbosch. Deze stad is erg bekend van de wijn die in de streek geproduceerd wordt.

Op woensdag hadden we onze terugvlucht naar Johannesburg, maar deze was pas om half zes. We zijn daarom ’s ochtends nog naar de botanische tuin geweest. Deze is erg bekend vanwege de grote verzameling bomen en planten die er worden geteeld. Daarna hebben we tussen de middag in het centrum van Kaapstad gegeten, waarna we weer terug naar het vliegveld van Kaapstad zijn gereden. Uiteindelijk waren we weer rond half negen thuis in Pretoria.

Hieronder vind je een selektie van de foto’s die we gemaakt hebben, en ook een korte video van één van de walvismoeders met het jong.