Weekendje Drakensbergen (Giant Castle)

We hadden een tijdje geleden besloten nog eens te gaan wandelen in de Drakensbergen. Er zijn veel mogelijkheden en ons oog was gevallen op Giant Castle. Hier staat een hotel, maar er dichtbij is ook een kamp (Didicamp) waar je huisjes kunt huren. We wilden hier eigenlijk de laatste week van October wandelen, maar er was geen huisje vrij. Het afgelopen weekend echter wel en we zijn dan ook vrijdagochtend 4 november vertrokken voor een lang weekend. De rit naar Giant Castle is normaalgesproken ongeveer 5 uur. Het ligt ook niet zo ver van het Royal Natal NP, waar we al eens gewandeld hebben.

Toen we op vrijdag rond 9 uur wegreden, begon het een beetje te druppelen. En even later begon het echt te regenen. Uiteindelijk hadden we de eerste 3 uur van de rit behoorlijke regen. Maar het laatste stuk was het droog en bij aankomst in het kamp was het wel lekker weer (temperatuur tussen de 20 en 25 graden).

Dit waren de huizen in het kamp en het uitzicht

We wilden de volgende dag een fikse wandeling doen, er waren 3 doelen in deze wandeling: Doreen Falls, Ribbon Falls en Mushroom Rock. Maar het hing van het weer af wat we uiteindelijk gingen doen. De totale klim zou rond de 700 meter zijn, wanneer we alle doelen zouden halen.

Zaterdagochtend zag het weer er in eerste instantie prima uit. Het was zonnig en het werd al snel warmer. We besloten eerst naar Mushroom Rock te gaan, omdat dit de aanbevolen richting van de route was. De eerste 2 km liepen we vanaf de hikers parking naar het Giant Castle Hotel. Vandaar konden we dan de klim beginnen naar Mushroom Rock.

Dit is de Mushroom Rock

Vanaf het hotel werd het een steile klim omhoog. We hadden die ochtend stevig ontbeten in het restaurant (het ontbijt zat bij de reservering in), maar mijn maag vond het klimmen niet echt lekker. Bovendien was het erg warm aan het worden. Met regelmatig stoppen en op adem komen zijn we uiteindelijk bij de Mushroom Rock aangekomen, Tineke had het makkelijker dan ik. Toen we daar waren, moesten we beslissen wat te doen. Na de Mushroom Rock was er een smalle richel waar we over moesten. Ik heb deze even bekeken en het viel me mee, maar ik maakte me ook zorgen om het weer. Er kwamen wat wolken opzetten vanachter de bergen en deze vertrouwde ik niet erg. Bovendien was ik nog steeds niet erg fit. En wanneer we verder gingen, was er nauwelijks een andere weg terug. We besloten daarom toch maar terug naar het hotel te gaan (dezelfde weg terug).

De terugweg ging eigenlijk redelijk vlot, maar het laatste half uur hoorden we al wat onweer in de verte en toen we bij het hotel waren, kwam het ook dichterbij. Vanaf het hotel moesten we nog weer naar onze auto lopen (2 km). Dat hebben we toen maar over de verharde weg gedaan (er was ook een pad over het veld). We waren nog maar net bij de auto, toen de regen losbarstte en ook het onweer dichtbij kwam. Dat was geluk hebben. We hadden nu ongeveer 8 km gewandeld, waarbij we bijna 450 meter geklommen hadden. Het regende even flink, maar even later scheen ook al de zon weer. Die middag hebben we uitgerust in ons huisje. Af en toe was het zonnig en dan werd het weer dreigend.

En als avondeten hadden we natuurlijk de braai.

De zondag wilden we nog een wat minder inspannende wandeling vanaf het kamp maken (Rainbow gorge). Daarna moesten we dan nog 5 uur terugrijden.

Zondagochtend was het bewolkt, maar wel droog. Na het ontbijt (dat weer in het restaurant was), zijn we vertrokken voor de wandeling naar rainbow gorge (kloof). Deze wandeling had een hoogteverschil van ruim 200 meter en was ongeveer 6 km lang (heen en terug). De eerste kilometer ging vrij steil omhoog, daarna was het wat op en neer gaand. Eerst was het open veld, daarna kwamen we in een donker bos terecht en liepen we door de kloof. Het eindpunt was bij het water. Helaas was er geen rainbow te zien, dat kon alleen als de zon onder een bepaalde hoek scheen (er was nog steeds geen zon op dat moment). We moesten weer dezelfde weg terug en waren we in ongeveer 2 uur weer terug bij het kamp. Deze wandeling was een stuk minder inspannend, bovendien was ik nu wel fit.

Rond de klok van 10 uur zijn we dan naar huis gereden en daar kwamen we rond de klok van 3 uur aan. Het was prachtig zonnig weer in Pretoria, bij een temperatuur van rond de 30 graden. Mooi genoeg om even af te koelen in het zwembad.

Hieronder zie je een impressie van de wandelingen van het weekend. We hebben niet veel dieren gezien, alleen in de verte een groep elanden en bavianen. Ze waren te ver weg om een foto van te maken. Bij het hotel liepen 2 bosbokken, maar die waren volgens ons tam.