3 weken kou in Nederland en daarna regen in Zuid-Afrika

Koen en Rinse zijn op vrijdag 13 januari terug naar Nederland gevlogen, en een week later kwamen wij ook al weer naar Nederland. Ik had 3 weken lang vergaderingen. De eerste week in Frankrijk, daarna 2 weken in Nederland.

Op zaterdag 21 januari kwamen we ’s morgens op Schiphol aan en zijn we met de trein naar Oldemarkt gereist. Tineke zou deze 3 weken bij pa en ma blijven slapen, terwijl ik vooral in hotels zou slapen. Het was even wennen aan de kou in Nederland, we hadden vrijdagavond voor vertrek nog even in ons zwembad gedobberd, de watertemperatuur was 30 graden.

Zondag hadden we voor de lunch met mijn zussen in Hilversum afgesproken. Hier bleek ook nog sneeuw te liggen. Hiervan heb ik dan ook maar even een foto gemaakt en naar mijn collega’s in Zuid-Afrika gestuurd, die de week erop ook naar Nederland kwamen voor het research congres in Amsterdam. De lunch was gezellig, wel kregen we te maken met nieuwe bedienend personeel, een robot.

Zondagavond ben ik al naar Schiphol gereisd, voor een vroege vlucht op maandagmorgen naar Frankrijk. Ik had de hele week vergaderingen en ben dan op vrijdagmiddag weer terug naar Nederland gevlogen.

Zaterdag was zowaar een vrije dag, maar zondagochtend ben ik al weer naar Schiphol gereisd om mijn collega’s op te vangen en gezamenlijk naar Rilland te reizen. Daar zouden we namelijk op maandag een rondleiding krijgen bij de vestiging van Limagrain. Vandaar zijn we maandagavond dan weer naar Amsterdam gereisd, want vanaf dinsdagmorgen hadden we daar ons jaarlijkse Research congres. Dit congres duurde tot donderdagavond,

Ik had mijn Zuid-Afrikaanse collega’s beloofd een rondleiding in Nederland te geven, en dit hebben we dan op vrijdag en zaterdag gedaan, na afloop van het congres. Daarvoor had ik wel onze auto nodig, maar het toeval wilde dat Paul vrijdagochtend naar Engeland vertrok naar zijn vriendin en vanaf Schiphol vloog. Ik ben dus met de trein naar Schiphol gereist en heb daar onze auto van Paul overgenomen en mijn collega’s weer bij het hotel opgepikt. Allereerst zijn we van Amsterdam naar Volendam gereden, vervolgens naar het strand bij Callantsoog en dan via de afsluitdijk naar Balk in Friesland. Daar hebben we in een authentiek dorpshotel geslapen en gegeten. Zaterdagochtend wilden we vervolgens eerst naar een tuincentrum in Lemmer, maar deze was nog gesloten. Daarom zijn we maar op de koffie gegaan bij pa, ma en Tineke in Oldemarkt. Voor de middag zijn we vervolgens in Kalenberg geweest (het andere Giethoorn) en vervolgens naar Schokland in de Noordoostpolder gereden om daar het museum te bekijken. Dat vond iedereen zeer indrukwekkend. Na een lunch van de Jumbo zijn we nog even bij de Intratuin in Lelystad geweest. Mijn collega Felix is een plantenliefhebber en hij kweekt zelf clivia’s. Clivia’s komen in het wild in Zuid-Afrika voor. We hebben daar dan ook nog 1 type clivia gevonden.

De avond brachten we door in Aalsmeer, in een hotel in het centrum. De volgende ochtend moesten Felix en Herman namelijk vroeg op Schiphol zijn voor de vlucht terug naar Zuid-Afrika. Mijn collega Isack bleef nog in Nederland, want hij zou ook nog aan de vergadering de week erop deelnemen. We hebben gegeten bij een Indiaas restaurant, en dat was erg lekker.

Zondagochtend vroeg heb ik Felix, Herman en Isack op Schiphol afgezet, Isack zou Amsterdam gaan verkennen, terwijl ik naar Oldemarkt ging om samen met Tineke, pa en ma naar Eindhoven te gaan naar onze jongens. Rinse was jarig geweest en wij wilden daar zijn verjaardag vieren.

Op zondagmiddag zijn we dan ook op bezoek geweest in Eindhoven en ’s avonds zijn we weer terug naar Oldemarkt gereden. Maandagochtend ben ik weer vroeg met de auto vertrokken naar Schiphol, ik moes Isack weer bij een hotel bij Schiphol oppikken en ook nog 2 andere collega’s uit Hongarije op het vliegveld zelf. Met zijn vieren zijn we dan naar Rilland gereden voor de volgende vergadering, die na de middag begon en tot woensdagavond duurde.

Donderdagochtend hebben we nog op kantoor in Rilland doorgebracht, donderdagmiddag zijn we weer naar Schiphol gereden, waar ik zowel Isack als een collega uit Argentiniƫ heb afgezet., zij vlogen beide weer naar huis. Uiteindelijk was ik toen weer donderdag laat in de middag in Oldemarkt voor nog een klein dagje werken vanuit huis. Vrijdagmiddag zijn we naar Eindhoven gereden om samen met Rinse te eten en wat spullen daar achter te laten. Vrijdagavond zijn we met de auto naar Schiphol gereden. Wij sliepen in een hotel bij het vliegveld en Koen zou aankomen vanuit Engeland, waar hij de hele week geweest was voor zijn werk. Hij kon dan de auto van ons overnemen om naar huis te rijden.

Zaterdagochtend zijn we dan weer teruggevlogen naar Johannesburg. Bij aankomst zaterdagavond zagen we al dat het veel geregend had, bovendien hoorden we al dat het Krugerpark erg nat was. Vanaf donderdag tot zaterdag had het al bijna 90 mm geregend. De zondag bleek iets droger te zijn, maar maandag stonden de sluizen weer open en in totaal heeft het nu vanaf donderdag 130 mm geregend.

Gisteren hebben we even gewandeld na het avondeten, maar het was erg nat op de golfbaan, zie hieronder wat foto’s en 2 filmpjes.

Het wandelpad was deels ondergelopen, we moesten omlopen