Naar het Krugerpark met de jongens (aug 2023)

Onze jongens zijn op zondag 20 augustus met de KLM vlucht van Amsterdam naar hier gevlogen voor een 14-daags bezoek. Tijdens dit bezoek hadden we gepland om 7 dagen (6 nachten) in het Krugerpark te verblijven.

De echte winter is hier inmiddels voorbij (als je al van een winter kunt spreken), overdag is het nu meestal 25 graden of zelfs hoger, maar de nachten zijn nog koud, vaak tussen de 5 en 10 graden.

Zoals de vorige keren, hadden we weer 2 nachten in verschillende restcamps geboekt in het Kruger (dit hadden we al in januari gedaan). De eerste 2 nachten verbleven we in Pretoriuskop, de tweede 2 nachten in Skukuza en de derde 2 nachten in Talamati. De laatste is een bushcamp, wat betekent dat er verder geen voorzieningen zijn, en vaak ook geen stroom ’s nachts.

We zijn op donderdag 24 augustus rond half 7 vertrokken en waren rond 11 uur door de poort (Malelane gate). Binnen 5 minuten hadden we een boom met de prooi van een luipaard gezien, maar het luipaard zelf was nergens te bekennen. Kijk maar goed in de boom en je ziet een impala liggen:

We reden grotendeels over onverharde wegen richting Afsaal, waar we de lunch hebben gebruikt (zelf meegenomen). Omdat glutenvrij erg lastig is in het Krugerpark, hadden we veel zelf meegenomen, inclusief een kleine diepvriezer met glutenvrije hamburgers en broodjes. Rinse en Koen bakten dus iedere middag voor de lunch hamburgers. Na de middag vervolgden we onze weg over onverharde wegen richting Skukuza (S114). En we hadden erg veel geluk, want om half 3 hadden we de big 5 (olifant, buffel, leeuw, luipaard en neushoorn) al gezien, en alle op dezelfde weg (S114). Vooral het luipaard was erg dichtbij, hij liep over de weg langs onze auto:

En dat was nog niet alles die dag, daarna zagen we op weg naar Pretoriuskop ook nog cheetahs en Afrikaanse wilde honden:

Het huisje dat we in Pretoriuskop hadden gehuurd was een 6-persoons huisje. In Pretoriuskop heb je wel een kampwinkel, maar als restaurant is alleen een Wimpie, vergelijkbaar met McDonalds. We hebben hier dus 2 avonden gebraaid.

De volgende dag hebben we een vroege safari voor het ontbijt gedaan, maar we kwamen hier niet veel bijzonders tegen. Na het ontbijt zijn we vervolgens richting Berg-en-Dal restcamp gereden. Kort na het verlaten van Pretoriuskop kwamen we 2 wilde honden op de weg tegen:

En later kwamen we 2 neushoorns tegen die vlak langs de (onverharde) weg liepen.

En later die dag kwamen we op de weg van Skukuza naar Lower Sabie binnen een uur zowel een leeuw als een luipaard tegen. De leeuw lag lekker te zonnen op een rots, en eigenlijk hebben we de leeuwen nooit iets anders zien doen dan slapen.

Aangezien we olifanten altijd wel tegenkomen, hadden we deze tweede dag al weer de big five gezien.

Af en toe kom je roadblocks tegen, meestal van olifanten of buffels:

En als je geluk hebt, zie je ook een kameleon op de weg. In de berm is deze een stuk moeilijker te ontdekken:

Deze beestjes worden nogal eens doodgereden, dus het was een gelukje dat wij deze op de weg zagen lopen.

Na 2 nachten in Pretoriuskop te hebben doorgebracht, waren we de volgende 2 nachten in Skukuza. We hadden weer een 6-persoons huisje, dat dicht bij de Sabie rivier lag en dicht bij de omheining. De eerste middag kregen we dan ook bijna bezoek van olifanten:

Vanuit Skukuza hebben we dan 2 dagen rondgereden, waarbij we ook een bezoek brachten aan Lake Panic, dat bekend staat om zijn vogels. We hebben daar verschillende vogels gezien en gefotografeerd, waaronder ijsvogels en een visarend:

We hebben iedere dag leeuwen gezien, maar helaas verder geen luipaarden of neushoorns meer. De laatste avond in Skukuza hebben we gegeten in Kruger station, zittende in een treinwagon. De entourage was mooi, maar het eten viel een beetje tegen, zeker gezien de wat hogere prijs. Normaalgesproken eten we in Skukuza in restaurant Cattle Baron, de entourage is wat minder, maar het eten is zeker niet slechter, zo niet zelfs beter. Sowieso moet je voor de kwaliteit van het eten in de restaurants niet in het Krugerpark zijn, daarom braaien we ook zelf meestal.

Vanuit Skukuza zijn we vervolgens naar het noorden gereden. We hadden 2 nachten geboekt in Talamati, een bushcamp niet al te ver van Satara restcamp. Er zijn daar verder geen voorzieningen, maar uiteindelijk bleek dat we wel 24 uur per dag stroom hadden (behalve tijdens loadshedding). We hadden weer een 6-persoons huisje, maar de 5de en 6de slaapplaats was in de lounge op een sofa. Dit was duidelijk een minder bed dan de andere. Onderweg naar Talamati kwamen we 2 x leeuwen tegen, waaronder de eerste keer een groep mannetjes met ertussen een witte leeuw. Deze leeuw is fameus en heeft zelfs een naam, Casper. Dit vond ik over hem op internet: Casper and his three Brothers: Casanova, Footloose and Mfowethu currently control the Satara and Nsemani Lion Prides and are often seen around Satara Rest-camp and Nsemani dam in Kruger National Park, South Africa. Casper the White Lion isĀ ONE of only THREE White Lions currently alive in the wild. We vonden deze groep ook niet ver van Satara Restcamp. De tweede groep waren 3 leeuwinnen die op een rots lagen. Deze lagen wat dichter bij onze eindbestemming Talamati.

We hadden besloten de eerste ochtend in Talamati voor het ontbijt naar Satara restcamp te rijden en daar te ontbijten in het restaurant. Daarna hebben we vanuit Talamati een rondrit naar het oosten gemaakt, over de fameuze S101. En hier kwamen we dus 2 x leeuwen tegen, en later op de terugweg nog een keer. Dus maar liefst 3 x leeuwen op een dag. Satara maakte zijn naam waar, want deze plaats staat bekend om zijn leeuwen. Ook kwamen we nog 2 van de grotere vliegende vogels tegen die dag, de secretarisvogel en de koribustard, een we hebben ook meerdere keren southern ground hornbills gezien (die zijn vrij zeldzaam).

De laatste avond in Talamati hadden we een nightdrive geboekt bij Sanparks. Deze begon om 20 uur en we waren de enige deelnemers (maar met 5 personen is de auto al halfvol). Deze nightdrive viel bijzonder tegen, de dame die ons rondreed was nauwelijks te verstaan, vertelde verder niets, en drukte ons 2 zaklampen in de handen waarmee we rond moesten schijnen. Als we dan iets zagen, moesten we stop roepen. We hebben dus nauwelijks iets gezien en ze straalde totaal geen enthousiasme uit om ons iets te laten zien.

We hadden de vorige avond al wel een bezoeker bij ons huisje, een genet. Dit beestje hadden we bij een vorig bezoek ook al eens gezien in het restaurant, maar nu kwam hij gewoon bij ons kijken en zelfs probeerde hij een keer op de tafel te springen naar ons eten:

De laatste dag moesten we een behoorlijk eind rijden om thuis te komen. We konden kiezen voor de route direct het Krugerpark uit en dan buiten het park naar huis, maar dan moesten we door de bergen. Het alternatief was helemaal door het park weer naar het zuiden te rijden en bij Crocodile bridge uit het park te gaan en dan naar huis te rijden. Dat was min of meer ook de weg die we gekomen waren. We besloten deze dan ook te nemen, maar moesten dan wel op tijd vertrekken om tegen 6 uur thuis te kunnen zijn. We vertrokken rond half 8 en moesten eerst nog een behoorlijk stuk over onverharde wegen rijden. En weer kwamen we die ochtend leeuwen tegen, een groep van 8 leeuwen:

We hebben dus echt iedere dag leeuwen gezien deze trip. In Tshokwane hebben we even koffie gedronken, waarna we door zijn gereden naar Lower Sabie en vervolgens Crocodile bridge.

Bij crocodile bridge hebben we de lunch tot ons genomen, waarna we naar huis zijn gereden. We hadden hierbij geluk, in Malelane bleek het die ochtend een verkeerschaos te zijn. Mijn collega’s waren die ochtend teruggereden vanaf Komatipoort, ze hadden onze winter maisproduktie bezocht en hadden meer dan 2 uur in de file gestaan. Toen wij er net na de middag kwamen, was het wel druk, maar we hadden maar 5 minuten vertraging.

Tijdens het bezoek hebben we weer veel foto’s gemaakt. Hieronder krijg je wat impressies van onze foto’s,

Allereerst de vele vogels die we gezien hebben:

En dan een serie met allerlei viervoeters die we tegenkwamen:

En we kwamen ook nog wat reptielen en insecten tegen:

Onderweg kwamen we ook het anti-poaching team tegen (met 2 helicopters). Dit team bestrijdt het stropen van vooral de neushoorns.

Een bijzonder dier dat we tegenkwamen was ook de honey badger. Dit is vooral een nachtdier, dus het is bijzonder dat we deze midden op de dag tegenkwamen:

Uiteindelijk waren we rond half 6 thuis en hebben we gegeten bij Crawdaddy’s. Het was weer een bijzonder geslaagd bezoek en we hebben weer veel mooie foto’s kunnen maken.

We zijn dit keer met 2 auto’s gereden, we waren met 5 personen en in 1 auto zou het erg vol worden, zeker ook met alle bagage (eten) dat we mee hadden genomen. Aangezien we ook 5 chauffeurs hadden, hebben we afgewisseld in het rijden. Het links rijden wen je snel aan, en in het Krugerpark zelf is het niet erg druk op de weg en bovendien mag je er maximaal 50 rijden (op de verharde weg).

We hebben 5 van de 6 avonden gebraaid, en dat betekende iedere avond een vuurtje stoken:

We kijken al weer uit naar ons volgende bezoek aan het Krugerpark. Dat zal eind oktober zijn, want dan komt de familie Vlaswinkel op bezoek. We hebben een bezoek van 4 dagen/3 nachten aan het Krugerpark gepland voor het eind van die maand.