Bezoek uit Nederland (familie Vlaswinkel)

Op 18 oktober ontvingen we weer gasten uit Nederland, en wel mijn 3 zussen en zwager. Ze hadden de KLM vlucht direct uit Amsterdam (KL591), die normaal om 21.20 uur aankomt in Johannesburg. Ze zaten op tijd in het vliegtuig en we dachten daarmee dat ze op tijd of zelfs vroeg in Johannesburg zouden aankomen. Helaas bleek dat niet zo te zijn, eerst was er een passagier niet mee waarvan de bagage uitgeladen moest worden, daarna bleek er een bagagerek niet goed vast te zitten en toen ze eindelijk op de startbaan stonden, werd er iemand onwel in het vliegtuig en moest deze eerst van boord gehaald worden. Ze zaten dan ook al 2 uur in het vliegtuig voordat ze eindelijk vertrokken. De vlucht verliep verder voorspoedig en uiteindelijk waren ze slechts 20 minuten na de verwachte aankomsttijd in Johannesburg. Ik heb ze opgehaald van het vliegveld en uiteindelijk waren we om ongeveer 23 uur thuis in Pretoria.

De volgende 2 dagen hebben ze met Tineke vooral de wijk en de winkels verkend, ik moest gewoon werken. Wel moest natuurlijk gelijk de braai wel geprobeerd worden de eerste avond.

Zoeken naar dieren in de game reserve binnen de wijk

Op zaterdag heb ik ze dan de boerderij laten zien waar ik werk, waarna we de lunch in het Bloscafé hebben gebruikt. Hier hebben ze relatief goed eten en een mooi terras, helaas is het glutenvrij voor Tineke altijd lastig, maar dat is bijna overal zo.

Lunch bij het Bloscafé

En na de lunch zijn we nog even naar het centrum van Pretoria gereden. Pretoria staat ook wel bekend als Jacaranda stad en in deze tijd bloeien deze bomen. De straten zijn dan prachtig paars, zoals ook te zien is op onderstaande foto’s. En daarna zijn we nog even naar het State Union Building gereden, waar de regering van Zuid-Afrika ook zetelt.

Op zondag zijn we dan naar Aha Lesedi cultural village geweest. Hier worden de gebruiken van een aantal stammen in Zuid-Afrika uitgebeeld en uitgelegd.

Het geheel wordt afgesloten met muziek en dans. We zaten daarvoor in een soort rond theater en kregen vooraf al een gratis concert. Er was namelijk een grote groep vrouwen uit Bloemfontein op bezoek en die begonnen spontaan te zingen en dansen.

‘Voorstelling’ van de dames uit Bloemfontein
En een stukje uit de echte opvoering

De week erop moest ik ook werken en hebben ze vooral met Tineke de omgeving verkend. Dat hield een bezoek in aan o.a. de Rietvlei nature reserve, en een botanische tuin in Johannesburg. Het weer was die week erg mooi, iedere dag boven de 30 graden, met enkele uitschieters ruim boven de 35 graden, vooral van dinsdag tot en met zaterdag. Wij zijn er wel aan gewend en gelukkig hebben we ook een zwembad om af te koelen.

In de Rietvlei is het vooral dieren spotten, en op de picknickplaats hebben ze geluncht.

En op woensdagavond hebben we gegeten in het restaurant binnen de wijk, cafe 41:

Ook de botanische tuin in Johannesbrug leverde weer wat mooie plaatjes op.

En na afloop natuurlijk afkoelen in het zwembad, want het was die dag erg warm

Op zaterdag zijn we nog even naar de Grove Mall geweest, een luxe winkelcentrum bij ons in de buurt. Hier is ook jaarrond een ijsbaantje, ook midden in de zomer. En het winkelcentrum was al helemaal in de kerstsfeer.

Op zondagochtend zijn we dan vertrokken richting het Krugerpark. We zijn met 2 auto’s gereden, omdat het met 6 personen in 1 auto wel erg krap zou worden. We hebben overwogen een busje te huren, maar daarvan kunnen alleen de voorste zijramen open en is het zicht op de dieren achterin een stuk minder. Alleen de rit naar het Krugerpark was al een belevenis. Met uiteindelijk net na de middag de aankomst bij Malelane Gate, één van de toegangspoorten van het Krugerpark en de dichtstbijzijnde vanuit Pretoria. Wel was het weer verslechterd. Er was bewolking en de temperatuur was een stuk lager dan de dagen ervoor. Ook regende het af en toe een klein beetje.

Die eerste middag zijn we met een kleine omweg naar onze accommodatie in Skukuza restcamp gereden. Dit is het grootste restcamp binnen het Krugerpark en ligt redelijk centraal in het zuidelijke deel. Die middag hebben we toch al wat dieren gezien, maar nog niet echt leeuwen of luipaarden. Terwijl Marian ging rusten, hebben we nog even een rondje gereden in de buurt van Skukuza en toen hadden we wel geluk. Vlak voor we over waren, lagen er een paar leeuwen aan de rand van de weg. Dit gaf wat oponthoud, terwijl de poort van het kamp om 18 uur sluit. We waren nog net op tijd binnen, om 2 minuten voor zes.

En ’s avonds hebben we dan gegeten in het Kruger Station, een restaurant in het kamp waar we in Augustus ook al gegeten hadden.

De volgende ochtend hebben we dan een vroeg rondje gereden (voor het ontbijt) rond Skukuza. Daarbij zagen we o.a. een groep olifanten de weg oversteken, maar verder niet echt veel bijzonders.

Na het ontbijt zijn we verder rond gaan rijden met ook Marian en Cecil erbij. Daarbij hebben we geluncht in Lower Sabie Restcamp en vandaar zijn we weer terug naar Skukuza gereden. Hieronder een impressie van de dieren die we zagen. En aan het eind hadden we ook geluk. Eerst zagen we een troep wilde honden op de weg lopen, en even later 2 leeuwinnen.

Die avond hebben we dan gebraaid, maar aan het eind begon het al een beetje te regenen. Met een paraplu lukte het ons om het vlees nog gereed te maken, maar die avond heeft het verder gemiezerd en geregend.

De volgende dag was een dag met af en toe regen en soms wat meer regen. Ook was het koud, 15-16 graden. Dat is voor het Krugerpark erg koud, zeker omdat het ook nog zomer is. We waren echter gelukkig niet in Pretoria, daar was de temperatuur inmiddels gedaald tot onder de 10 graden (overdag). Dat hadden wij in de zomer nog nooit meegemaakt, en zelfs in de winter gebeurd dat eigenlijk niet.

Desondanks hebben we toch wel wat dieren gezien, waaronder leeuwen, buffels en een luipaard. We hadden dan wel olifanten op de eerste dag gezien, maar Marian had nog weinig olifanten gezien, terwijl wij er normaal eigenlijk altijd veel zien. Het doel werd dan ook een olifant te spotten, maar ook deze dinsdag hebben we niet echt een olifant gespot. Wel zagen we een vogel die we nog niet eerder hadden gezien, een bruinkoppapegaai. En het was toeval dat Ivonne deze ontdekte. Tineke stopte voor iets anders, en toen hoorden ze deze vogels kwetteren en ontdekten ze deze in de struiken. Om er een foto van te maken was nog een hele opgave, want ze zaten aan de achterkant van het bosje. En uiteindelijk zagen we ook een luipaard wat beter, in ieder geval zijn hele lichaam. We hadden twee keer eerder een luipaard gespot, maar zagen toen alleen een stukje huid (hij lag in het lange gras). Deze keer liep deze rond, maar wel van ons weg en daardoor konden we geen foto maken van de voorkant.

De avond zijn we in het andere restaurant in het kamp gaan eten, ook al omdat het regende (Cattle Baron). En na een goede nachtrust brak toen de laatste ochtend in de Krugerpark al weer aan. Het was de bedoeling voor de middag bij Crocodile Bridge Gate te zijn, vandaar was het dan nog 4,5 uur netto reistijd tot ons huis in Pretoria. Maar natuurlijk hadden we nog een paar uur in het park om dieren te spotten. Onderweg hebben we dan ook nog olifanten gespot en kon Marian dit ook van haar lijstje afstrepen. Wel zijn er geen foto’s van. Ik stond nogal dicht bij de olifanten en wetende dat zij soms auto’s niet zo waarderen, ben ik redelijk snel doorgereden. Tineke stopte iets langer, maar zij hadden geen fototoestel aan boord. Ook zij zijn vlot doorgereden, omdat we dus zo dicht bij de olifanten stonden.

De terugweg was een stuk drukker dan de heenweg, omdat het geen weekend was. Maar uiteindelijk waren we dan rond half zes thuis. Het idee was uit eten te gaan, maar niemand had meer zin en daarom werden er een aantal pizza’s besteld.

Na 2 koude dagen (maandag en dinsdag), was woensdag het weer wat opgeknapt, alhoewel de temperatuur niet direct weer boven de 30 graden kwam. Donderdag kon iedereen uitrusten van alle vermoeienissen en was de temperatuur weer wat aangenamer. Warm genoeg in ieder geval om ook buiten te zitten.

Op vrijdag hebben onze bezoekers met onze auto nog het voortrekkersmonument bezocht. Dit is een monument dat eraan herinnert hoe de eerste boeren vanuit het zuiden naar deze streken kwamen. Het is veel historie.

En dan was het al weer zaterdag, de dag van de terugreis. De vlucht was echter pas om 23.59 uur, dus we hadden nog de hele dag in Pretoria en het avondeten zou weer een afsluitende braai zijn. Die ochtend heb ik samen met Ivonne, Cecil en Henk onze vaste wandelroute door de gamereserve gelopen. Daarbij zagen we bijna alle dieren die er aanwezig zijn, we hebben alleen de varaan en de Kudu gemist. De route was in totaal bijna 9 km.

Na de braai zijn we rond 20 uur dan richting vliegveld gereden. Net als op de heenreis was er weer begeleiding aangevraagd (i.v.m. de rolstoel van Marian). Bij het inchecken van de koffer kwam de begeleiding al bij hen en heeft hen vervolgens door alle formaliteiten geloodst. De vlucht verliep verder ook vlot, waardoor ze mooi op tijd in Amsterdam aankwamen, waar ze vervolgens konden genieten van stromende regen. Welkom in Nederland.

De fotobijdrages zijn niet alleen van mijzelf, er zitten bijdrages tussen van Henk, Ivonne, Cecil en Marian. Het valt misschien op dat we relatief vaak uit eten zijn geweest. Daarvoor moet je weten dat in een restaurant eten hier spotgoedkoop is. Met 6 personen kun je prima uit eten voor in totaal 100 euro, en dat is inclusief drank. En voor alleen een hoofdgerecht betaal je vaak maar rond de 10 euro.

2 antwoorden op “Bezoek uit Nederland (familie Vlaswinkel)”

1. Ik had al even persoonlijk naar Cecil gereageerd bij de eerste indrukken.
    Bij deze dus nog eens. Wat geweldig om jullie reis “mee te maken”. Heb inmiddels alles gelezen en gezien, inclusief de mooie video.
    De foto’s zijn ook fantastisch, heel mooi en secuur gemaakt.
    Bedankt dat we hebben mogen mee genieten.

2. Wat een prachtige reportage van jullie bezoek aan Zuid Afrika.Roept bij mij veel herinneringen op.Volgend jaar november proberen we weer een rondreis te maken.